Р Е К О М Е Н Д А Ц І Ї
для педагогів і батьків дітей
ТАКІ РІЗНІ ХЛОПЧИКИ ТА ДІВЧАТКА
·
Ніколи не забувайте, що перед вами не
просто дитина, а хлопчик або дівчинка, із властивими їм особливостями
сприйняття, мислення, емоцій. Виховувати, навчати і навіть любити їх потрібно
по-різному. Але обов'язково дуже любити.
·
Ніколи не порівнюйте
хлопчиків і дівчаток, не ставте за приклад один одному: вони різні навіть у біологічному віці – дівчинки
звичайно старші однолітків хлопчиків.
·
Не забувайте, що хлопчики і дівчатка
по-різному бачать, чують, відчувають, по-різному сприймають простір і
орієнтуються в ньому, а головне – по-різному осмислюють усе, з чим
зіштовхуються в цьому світі. І звичайно, не так, як ми – дорослі.
·
Пам’ятайте: коли жінка виховує і навчає
хлопчика (а чоловік дівчинку), їй мало придасться власний дитячий досвід і
порівнювати себе в дитинстві з ним неправильно та даремно.
·
Не перестарайтеся, вимагаючи від хлопчика
акуратності й старанності у виконанні вашого завдання.
·
Коли даєте завдання хлопчикам, намагайтеся
включати в них момент пошуку, що потребує кмітливості. Не потрібно наперед
показувати і розповідати, що і як робити. Потрібно підштовхнути дитину до того,
щоб вона сама знайшла принцип рішення, нехай навіть з помилками.
·
З дівчатками, якщо їм важко, потрібно
разом, до початку роботи, розібрати принцип виконання завдання, що і як слід
зробити. У той же час їх потрібно поступово учити працювати самостійно, а не
тільки за заздалегідь відомими схемами (домашню роботу виконувати точно, як
мама, у школі вирішувати типові задачі, як вчили на уроці), підштовхувати до
пошуку власних варіантів рішення незнайомих завдань.
·
Не забувайте не тільки розповідати, але і
показувати. Особливо це важливо для хлопчиків.
·
Пам’ятайте, що ми часто недооцінюємо емоційну чутливість і тривожність хлопчиків.
·
Якщо вам треба насварити дівчинку, не
поспішаєте висловлювати своє відношення до неї – бурхлива емоційна реакція
перешкодить їй зрозуміти те, за що її лають. Спочатку поясніть, у чому її
помилка.
·
Щодо хлопчика, то викладіть коротко і
точно, чим ви не задоволені, тому що він не може довго витримувати емоційну
напругу. Його мозок немов би відключає слуховий канал, і дитина перестане вас
чути й слухати.
·
Знайте, що дівчатка можуть вередувати,
здавалося без причини або через дрібниці із-за стомлення (виснаження правої
«емоційної» півкулі мозку). Хлопчики в цьому випадку виснажуються
інтелектуально (зниження активності лівої «раціонально-логічної» півкулі).
П А М ‘ Я Т А Й Т Е . . .
·
Ніколи не порівнюйте
дитину з іншими, хваліть її за власні успіхи і
досягнення, порівнюючи з тим, що було.
·
Не обвинувачуйте в невмінні, а допоможіть
знайти шляхи розв’язання проблеми.
·
труднощів, будьте союзником, а не супротивником
або стороннім спостерігачем.
·
Намагайтеся орієнтувати програму і
методику навчання на конкретну дитину або конкретну групу дітей так, щоб можна
було максимально розкрити їхні можливості, обпертися на властивий їм тип
мислення.
·
Проведіть «ревізію» помилок дитини під час
письма, щоб зрозуміти, з чим пов'язані її труднощі: з поганим фонематичним
слухом, низькою слуховою або зоровою пам'яттю, з тим, що не формується зоровий
образ слова, або з чим-небудь іншим.
·
Пам’ятайте, що педагог, що лає дитину за
те, що вона щось не знає або не вміє, подібний лікареві, що лає хворого за те,
що він хворий.
·
Потрібно знати, що успішне навчання дитини
за тією або іншою методикою залежить від того, який тип функціональної
організації мозку властивий саме цій дитині, отже, на який тип мозку, а значить
і тип мислення, розрахована ця методика.
- Якщо у вас труднощі в спілкуванні з дитиною, якщо
ви не розумієте один одного, не поспішаєте звивинуватити в цьому її. Може ви належите до різних типів функціональної
організації мозку, а значить по-різному мислите, сприймаєте, почуваєте, отже, справа не
тільки в дитині, але й у вас. Вона не погана, а просто інша.
·
Не забувайте, що ваша оцінка поводження
або якихось результатів діяльності дитини завжди суб'єктивна. І завжди може найтися
хтось інший, хто побачить у дитині те гарне, що не помітили ви.
·
Ми часто любимо в дитині результати своєї
праці. А якщо результату нема, винувата не дитина, а ми, тому що не змогли її
навчити. Бійтеся списувати свою некомпетентність, свої невдачі на дитину. На
жаль, ми любимо тих, кого вміємо навчити.
· Постарайтеся, щоб головним для вас стало не стільки навчити чому-небудь, скільки зробити так, щоб дитина захотіла навчитися, не втратила інтерес до навчання, відчула смак до пізнання нового, невідомого, незрозумілого.
·
Пам’ятайте, для дитини щось не вміти, щось
не знати – це нормальний стан. На те вона і дитина. Цим не можна докоряти,
соромно самовдоволено демонструвати перед дитиною свою перевагу в знаннях.
·
Коли дитина приходить у перший клас, потрібно
пам'ятати, що для неї змінюється не тільки місце перебування, режим і вид
діяльності, але й уся шкала цінностей, що вона створила за попередні 6 або 7
років. Те, що віталося в родині або в дитсадку, у школі може бути небажаним.
Так вихователю у дитсадку зручно, щоб дитина була «тихою», тому що він звітує
перед батьками насамперед за розбиті носи, мокре взуття, розірваний одяг. А
вчителеві мовчазну, боязку, нерішучу, безініціативну дитину важче навчити.
·
Дитина не повинна панічно боятися
помилитися. Не можна навчитися чому-небудь, не помиляючись. Намагайтеся не
виробити страх перед помилкою. Почуття страху – поганий порадник. Воно часто
гасить ініціативу, бажання учитися, а то й просто радість життя та радість
пізнання.
·
Знайте, що маленькі діти
не бувають ледачими. «Лінь»
дитини – сигнал неблагополуччя у вашій педагогічній діяльності, в обраній вами
методиці роботи з дитиною.
·
Ви не ідеал, а значить і не зразок для
наслідування в усьму й завжди. Тому не змушуйте дитину бути схожою на вас.
·
Визнайте за дитиною право на
індивідуальність, право бути інакшою.
·
Для успішного навчання
ми повинні свої вимоги перетворити в бажання дитини.
·
Намагайтеся не подавати дітям істину, а
вчить її знаходити. Стимулюйте, підтримуйте, активізуйте їхній самостійний
пошук.
·
Для гармонічного розвитку необхідно, щоб
дитина училася по-різному освоювати навчальний матеріал (логічно, образно,
інтуїтивно).
·
Оскільки є ще багато таємниць у розвитку
мозку і психіці людини, поки що недоступного нашому розумінню, тому головною
своєю заповіддю зробіть – «не нашкодь»!
Комментариев нет:
Отправить комментарий