суббота, 12 ноября 2022 г.

ПОРАДИ ЩОДО ЗДІЙСНЕННЯ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ

 

ПОРАДИ ЩОДО ЗДІЙСНЕННЯ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ

 

1. Формулюйте об'єктивні та зрозумілі для учнів навчальні цілі.

Визначте ціль уроку та залучить учнів до спільного обговорення. Ціль має бути вимірною, адже за допомогою оцінювання потрібно з'ясувати, на якому рівні її було досягнуто. Для цього можна скористатися:

 принципом SMART (абревіатура англійських слів, що вказують на характеристики навчальної цілі – конкретна (Specific), вимірна (Measurable), досяжна (Achievable), відповідна (Relevant), визначена в часі (Timed/Timed-bound);

 таксономією Блума (метод визначає шість категорій навчальних цілей: знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінювання).

 

2. Ознайомлюйте учнів із критеріями оцінювання.

Критерії оцінювання мають точно описувати те, що заявлено в навчальних цілях. Практика показує, що розробка критеріїв спільно з учнями робить процес оцінювання прозорим та сприяє позитивному ставленню до нього. Ознайомте учнів із критеріями до початку виконання завдання та представте їх у вигляді градації (опису різних рівнів досягнення очікуваного результату). Що конкретніше сформульовані критерії, то кращим буде результат.

3. Забезпечуйте активну участь учнів у процесі оцінювання.

У процесі оцінювання слід не протиставляти дітей одне одному, а порівнювати роботу дитини з її попередніми результатами. Акцентуйте увагу лише на позитивній динаміці досягнень. Якщо виникли складнощі в навчанні – обговоріть це з учнем та його батьками індивідуально.

4. Навчайте учнів аналізувати власну діяльність (рефлексія).

Процес навчання має націлювати учня на спостереження своїх дій та дій однокласників, осмислення своїх суджень відповідно до мети діяльності. Рефлексії учнів сприятимуть запитання: «Що нового дізнався на уроці?», «Що привернуло твою увагу?», «Що нового у спілкуванні?», «Що тебе найбільше схвилювало (що нового в емоціях)?».

5. Коригуйте спільно з учнями підходи до навчання з урахуванням результатів оцінювання.

Аналіз освітньої траєкторії розвитку дитини дозволяє коригувати освітній процес на ранніх етапах та мотивувати учня до навчання. Тому підхід до оцінювання учнів має бути позитивним та гнучким. Якщо якесь завдання виявиться заскладним і дитина не зможе з ним впоратися, запропонуйте їй виконати легше завдання.

6. Добирайте зміст, форму та методи роботи для кожного уроку з урахуванням результатів оцінювання навчальних досягнень школярів.

Пропонуйте для виконання цікаві практичні завдання, які представляють цінність для життя та викликають бажання вчитись самостійно.

7. До кожного уроку включайте роботу з учнями за результатами оцінювання, самооцінювання та взаємооцінювання.

8. Враховуйте дотримання учнями принципів доброчесності (вияв поваги до інших осіб, їхніх прав і свобод, дотримання принципів академічної доброчесності).

У разі їх порушення ви маєте право не оцінювати результат такої навчальної діяльності;

9. Дозволяйте учням більше спілкуватися.

Під час уроку частіше об’єднуйте учнів у пари або невеликі групи. Працюючи разом над навчальним завданням, школярі зможуть навіть мимохіть пояснювати одне одному складні моменти, краще розумітимуть матеріал.

10. Використовуйте різноманітні стратегії розвитку критичного та креативного мислення.

Це допоможе розірвати цикл механічного заучування та спонукатиме школярів аналізувати інформацію та робити висновки.

11. Впроваджуйте педагогіку партнерства.

Її основними принципами є повага до особистості, доброзичливість і позитивне ставлення до школярів, розподілене лідерство.

12. Впроваджуйте компетентнісний, діяльнісний, інтегрований підходи.

Враховуйте запити учнів та проводьте анкетування перед вивченням тем, максимально поєднуйтеи теорію з практикою та забезпечуйте міжпредметні зв’язки.

13. Використовуйте інтерактивні техніки та прийоми.

Інтерактивні техніки допоможуть створити невимушену атмосферу на уроці, заохочувати до плідної роботи навіть найпасивнішого учня.

14. Оцінюйте не лише відповіді учнів, а й їхні уміння працювати з інформацією, аналізувати та робити висновки, представляти та аргументувати власну думку.

15. Візуалізуйте навчальний матеріал.

Створюйте яскраві презентації та візуальні матеріали та навчайте учнів візуалізувати власні цілі та ідеї, використовуючи різні типи графічних органайзерів (інтелект-карти, інфографіки, діаграми Венна, візуальні часові шкали тощо). Це допоможе структурувати й систематизувати їхні думки та вирішувати поставлені завдання нестандартним чином.

16. Навчайте учнів на невдачах.

Зазвичай незадовільну оцінку за виконану роботу учні сприймають як невдачу. І це їх неабияк їх деморалізує та перешкоджає академічній успішності. Але кожна людина хоча б раз у житті зазнає невдачі, тому скористайтеся цією можливістю та заохочуйте школярів робити конструктивні та оптимістичні висновки. Нехай вони поміркують над тим, які фактори їм завадили якісно виконати роботу та що (або хто) допоможе їм знайти натхнення. Спробуйте їм довести, що невдача - це частина процесу навчання, і, найголовніше, це шлях до успіху в майбутньому.

Комментариев нет:

Отправить комментарий